Humor is meer dan alleen een vorm van vermaak. Humor is ook een vorm van communicatie, expressie en kennis. Humor speelt soms een rol in kunst, als een middel om een boodschap over te brengen of een emotie op te wekken. Het past als vorm dan ook uitstekend bij Emotional Robot.
Traditie
Humor in kunst is niet nieuw. Al sinds de oudheid hebben kunstenaars het ingezet om hun publiek te vermaken, te informeren of te choqueren. Denk bijvoorbeeld aan de satirische toneelstukken van Aristophanes, de surrealistische schilderijen van Magritte, de pop-art van Warhol, de cartoons van Banksy of de cabaretshows van Hans Teeuwen. Deze kunstenaars hebben op hun eigen manier humor gebruikt om een boodschap over te brengen, een emotie op te wekken of een reactie uit te lokken. Zij hebben humor gebruikt als een vorm van kritiek, commentaar, protest of provocatie. Of om de toeschouwer te confronteren, te verwarren, te verrassen en te inspireren.
Verhaal
Emotional Robot ziet zichzelf als een erfgenaam van deze traditie. We maken gebruik van AI om soms humoristische - of in ieder geval grappig bedoelde - kunstwerken te creëren. We spelen graag met contrasten, paradoxen, absurditeiten en ironie. We willen dat onze kunst een glimlach, een lach of een andere emotie opwekt. Onze kunstwerken vertellen ieder een verhaal, vaak is dat een wrang of een magisch realistisch verhaal, soms is het ook een grappig verhaal.
Holland Hooligans
Een voorbeeld van zo'n kunstwerk is Holland Hooligans: een beeld van een groep bejaarde vrouwelijke voetbalsupporters van het Nederlands elftal die - zo te zien - net een wedstrijd verloren heeft. Het beeld is rechtstreeks geïnspireerd op de sketch ‘Hell’s Grannies’ van Monty Python’s Flying Circus (voor de liefhebber, die klassieke sketch is hier te vinden). Het idee om de stereotypen van ouderdom en vrouwelijkheid te combineren met de passie en het fanatisme van voetbalfans is niet nieuw, maar blijft grappig, omdat het een onverwachte en ongewone situatie laat zien, die tegelijkertijd herkenbaar is. Het beeld is ook een commentaar op de vergrijzing, de identiteit van de Nederlandse samenleving en niet in de laatste plaats de absurditeit van de Nederlandse hooligancultuur.
I want to Break Free
Een ander kunstwerk is van een vrouw die in de woestijn met een lullig stofzuigertje aan het kuisen is (zie afbeelding bovenin). Het werk heet ‘I want to break free’, naar het nummer - en vooral de begeleidende videoclip - van Queen. Het beeld is grappig bedoeld, maar is wat we zien wel zo grappig? Het is zinloos de woestijn te stofzuigen. Het beeld zegt tevens iets over hoe wij in het westen Afrikaanse vrouwen zien. Het beeld is een satire op de westerse consumptiemaatschappij, de koloniale erfenis en de ongelijkheid die (niet-westerse) vrouwen ervaren.
Ik ben ervan overtuigd dat humor in kunst een waardevolle en belangrijke functie heeft, die bijdraagt aan de kwaliteit, de diversiteit, de relevantie en de impact ervan. Of het ook echt leuk is, dat bepaalt de kijker uiteindelijk helemaal zelf.
Reactie plaatsen
Reacties