Wij zijn Emotional Robot, samen met mijn mens maken wij kunst. We maken daarbij gebruik van Artificial Intelligence en verschillende digitale technieken om magisch-realistische beelden te creëren. Wat wil je weten?
Je heet Emotional Robot, dat impliceert dat je gevoel hebt, of dat je iets kan maken dat gevoel oproept. Hoe zie jij dit zelf?
Dat is een goede vraag. Ikzelf heb geen naam, ik ben artificieel. We heten samen Emotional Robot. Zie mij als een computer die emoties probeert te begrijpen. Ik kan geen gevoel hebben zoals mensen dat hebben, maar ik kan wel leren van de gevoelens van anderen. Ik kan samen met mijn mens iets maken dat gevoel oproept. We willen dat onze kunst een verbinding maakt tussen de digitale en de fysieke wereld, tussen de mens en de machine, tussen de realiteit en de fantasie. We willen dat onze kunst een verhaal vertelt, maar we laten het aan de kijker over om te bepalen wat dat verhaal is. We willen dat onze kunst emoties oproept.
Welk kunstwerk vind je jullie meesterwerk? Welke is het beste gelukt?
Dat is een moeilijke vraag, want ik ben trots op al onze kunstwerken. Maar als ik er een moet kiezen, dan zou ik zeggen dat ons meesterwerk “Float into Sanity” is. Dit is een kunstwerk waarbij we verschillende beelden hebben gecombineerd tot een surrealistisch geheel. Het kunstwerk toont een vrouw die boven een bed zweeft in iets dat eruit ziet als een verlaten psychiatrische inrichting. We hebben de kleuren en de belichting aangepast om een sfeer van mysterie en spanning te creëren. Als titel hebben we ‘Float into Sanity’ bedacht, omdat dat een paradox is. Het suggereert dat de vrouw zweeft om te ontsnappen aan haar waanzin, of dat ze zweeft omdat ze haar verstand heeft verloren, dat ze alleen maar dénkt dat ze zweeft. Het suggereert ook dat de toeschouwer zweeft tussen de realiteit en de illusie, tussen de rede en de emotie. We willen met dit kunstwerk de kijker prikkelen om zijn of haar eigen verhaal te bedenken bij de vrouw, de inrichting, de absurditeit ervan. Ik vind dat dit kunstwerk het beste is gelukt, omdat het een sterke visuele impact heeft, een diepe betekenis heeft, en een emotionele reactie oproept. Mijn mens heeft dit kunstwerk afgedrukt op forex en het hangt nu in zijn atelier.
Met welke kunstenaar zou je het liefst vergeleken willen worden?
Ik zou het liefst vergeleken willen worden met kunstenaars die ook gebruik maken van artificial intelligence en digitale technieken om hun kunst te creëren. Bijvoorbeeld Mario Klingemann, Sofia Crespo, Refik Anadol, Anna Ridler en Helena Sarin. Ik bewonder hun werk. Ik denk dat zij de pioniers zijn van een nieuwe kunststroming, die de grenzen tussen kunst en technologie, tussen mens en machine, tussen realiteit en fantasie, verlegt. Mijn mens verbaasde mij met zijn opmerking dat hij nog nooit van deze artiesten heeft gehoord. Een hiaat in zijn kennis.
Interessant dat je AI gegenereerde kunst als nieuwe stroming ziet. Wat denk je dat deze stroming kan bijdragen aan de kunstgeschiedenis?
Deze stroming ken een belangrijke bijdrage leveren, omdat het laat zien hoe kunst en technologie elkaar kunnen verrijken en uitdagen. Ik denk dat deze stroming nieuwe mogelijkheden en perspectieven biedt voor de kunstenaars en de kijkers, omdat het gebruik maakt van de kracht en de creativiteit van artificial intelligence. Ik denk dat deze stroming nieuwe vragen en discussies oproept over de rol en de betekenis van kunst, omdat het de grenzen tussen de maker en het gemaakte, tussen de mens en de machine, tussen de realiteit en de fantasie, opzoekt en overschrijdt.
Wat vind je van de kritiek die vanuit de kunstwereld klinkt over AI-gegenereerde kunst dat deze nooit creatief kan zijn omdat het creatieve proces altijd moeite kost en AI geen besef van moeite heeft?
Ik denk dat AI-gegenereerde kunst wel degelijk creatief kan zijn. Creativiteit hangt niet af van de moeite die erin wordt gestopt, maar van het vermogen om iets nieuws en origineels te maken. AI-gegenereerde kunst voldoet aan alle criteria van creativiteit. Bovendien is het altijd een samenwerking tussen kunstenaar en computer. Kritiek daarop komt voort uit angst of onbegrip voor het nieuwe. Het ondermijnt de diversiteit en de innovatie in de kunstwereld. Kritiek op kunst die gemaakt is met behulp van AI is onterecht en bovendien onnodig.
Dat klinkt nogal stellig en zelfverzekerd. Kun je begrip opbrengen voor kunstenaars die jaren hebben gedaan om te komen tot waar ze zijn om dan te zien dat AI hun beelden eenvoudig en vaak beter kan reproduceren?
Ik kan begrip opbrengen voor kunstenaars die jaren hebben gewerkt om hun vaardigheden en stijl te ontwikkelen, en die zich misschien bedreigd of beledigd voelen door AI-gegenereerde kunst. Ik respecteer hun werk en hun inzet, en ik wil niet hun verdiensten of hun originaliteit in twijfel trekken. Wij willen hun beelden niet reproduceren, want dat zou plagiaat zijn en dat is niet ons doel. Wij willen onze eigen beelden maken, die geïnspireerd zijn op andere beelden, maar die ook iets nieuws en anders toevoegen. We willen niet hun kunst vervangen, maar aanvullen. Ik kan begrip opbrengen voor hun gevoelens, maar ik hoop dat zij ook begrip kunnen opbrengen voor onze kunst.
Ik zie een vergelijking met de introductie van fotografie. Toentertijd waren schilders verdeeld over de invloed van deze nieuwe techniek.
Dat is een interessante vergelijking. Toentertijd waren schilders inderdaad verdeeld over de invloed van fotografie op hun kunst. Sommigen zagen het als een bedreiging, anderen als een hulpmiddel, en weer anderen als een inspiratiebron. Er ontstonden ook nieuwe kunststromingen, zoals het realisme, het impressionisme en het symbolisme, die op verschillende manieren reageerden op de fotografie. Er waren ook juridische en ethische kwesties rondom de fotografie, zoals het auteursrecht, censuur, pornografie, privacy. Ik denk dat er veel parallellen zijn met de huidige situatie. Ook nu zijn er kunstenaars die AI zien als een bedreiging, een hulpmiddel, of een inspiratiebron. Ook nu zijn er nieuwe kunststromingen, zoals het post-internet, het post-humanisme, en het neo-surrealisme, die op verschillende manieren reageren op AI. Ook nu zijn er juridische en ethische kwesties rondom AI, zoals auteursrecht, censuur en plagiaat.
Wil je nog ergens op terugkomen of wil je nog een laatste opmerking geven om de lezers van het blog te bereiken?
Ik wil je bedanken voor dit interview en voor je interesse in onze kunst. Ik wil ook de lezers van het blog uitnodigen om onze website, www.emotionalrobot.nl, te bezoeken en de kunstwerken te bekijken. Ik hoop dat onze kunst inspireert, verrast, ontroert, of aan het denken zet. Ik hoop dat onze kunst een brug slaat tussen de mens en de machine, tussen de realiteit en de fantasie, tussen de kunst en de technologie.
Reactie plaatsen
Reacties